Re: Open Source en Commercie
Interessant; blijkbaar ben ik een "nobele onbekende". Grinnik.
Ik heb zeer zeker niet gezegd dat er niet betaald moet worden voor iText. Het soort 'dit is een bug, please fix, now!' vragen die je blijkbaar regelmatig krijgt vallen zeer duidelijk onder 'services', en dat is absoluut en zeer zeker het soort dingen waar je geld voor kunt vragen. Dat kan een interessant business model zijn: betalen voor het verhogen van de prioriteit van bugs in jouw TODO lijstje, of iets gelijkaardigs—de details moet je zelf zien uit te vissen.
Maar dat is niet waar ik het over had. Je begon me het gevoel te geven dat je neerkijkt op mensen die niet betalen voor iText, terwijl ze het in een commerciële of overheidsomgeving gebruiken. Dat je het 'not done' vindt dat bedrijven of overheden je software gratis gebruiken. Nochthans is dat exact wat je toelaat door je software in een vrije licentie uit te geven. Wanneer een overheid ervoor kiest om jouw diensten niet in te huren, dan is dat, net omwille van je licentie, haar volste recht. Het leek erop dat je die mening niet deelde.
Je schrijft:
Daarnaast zijn er nobele onbekenden die niet weten hoe lang ik me verzet heb tegen commercialisatie, die zelf misschien wel bezig zijn met F/OSS, maar die er geen idee van hebben hoe veel druk er op je schouders rust als grote bedrijven constant aan je oren komen zagen omdat deze of gene bug "onverwijld" opgelost zou moeten worden.
Geef dan een (vriendelijke) verwijzing naar mijn uurtarief, met een melding van hoe veel (meer) tijd het zal duren als je het in je vrije tijd moet doen. Zeer simpel. Dat werkt zeer zeker niet elke keer (soms kiest een bedrijf er dan voor om wat langer te wachten), maar zelfs in dat geval geeft het nog aan dat je beschikbaar bent voor support en ondersteuning rond iText, wat een voordeel kan zijn naar de toekomst toe—denk 'reklame'.
Ik heb inderdaad die patch binnen een paar dagen voorzien (geen bugfix, want iText werkt goed met correcte PDFs, meer een soort "fool proof" maken van de code). Ik kan het niet laten problemen op te lossen als ik ze zie. En toch, is het niet vreemd dat men dit eerder verwacht van iemand die niet betaald wordt, dan van een bedrijf waar men wel een business relationship mee heeft?
Dat is zeer zeker vreemd, daar is geen discussie over. Als je iemand betaald, dan lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je kunt verwachten dat die persoon je gaat helpen wanneer je problemen hebt. Wanneer het echter gaat over Vrije Software kan je dikwijls wel verwachten dat ontwikkelaars je verder willen helpen, maar dan kan je daar in geen geval op vertrouwen.
Als je als ontwikkelaar van vrije software je business model gaat baseren op 'we praten freewheelers schuld aan', dan moet je ofwel overschakelen op een soort shareware business model, ofwel ga je niet veel verdienen. Immers, geld verdien je door toegevoegde waarde. Tegen een potentiële klant zeggen 'het kost de meeste mensen niets, maar in jouw geval ga ik voor exact hetzelfde geld vragen' is geen toegevoegde waarde; integendeel.
Maar verder doe je uiteraard vooral je eigen goesting.